Kan man leve uden grøntsager?

18. september 2010

Alder:
2 år, 7 mdr.

Kan man leve uden grøntsager?

Hej Helen

Hvad er den bedste strategi, hvis et barn på 2.5 er meget meget kræsent?

Jonathan er sådan set glad for at spise, mærker sult og spørger efter mad, hygger sig ved spisebordet osv, men vi har meget svært ved at lokke andet end pastaskruer, fiskefrikadeller, pølser og æg i ham!! Frugt spiser han gerne, men han nægter så meget som at slikke på en grøntsag. Vi laver ofte noget grønt, til både madpakke og aftensmad, men han siger helt automatisk 'det kan jeg ikke lide' eller 'det vil jeg ikke have'.

Vi har sommetider forsøgt at sige, at han skulle spiser f.eks en bid broccoli, før han kunne få dessert, med en grædende dreng til følge, som nærmest laver ...

Annonce

... opkastbevægelser, når han vrangvilligt har taget broccolien i munden.

På en eller anden måde tror jeg på, han ikke kan lide det, men det kan vel også blive selvforstærkende, hvis han altid får lov 'at slippe'? På den anden side vil vi jo heller ikke give ham oplevelsen af, at grøntsager er noget man skal presses til at spise, og dermed gøre grøntsager til en ubehagelig ting.

Jeg prøver selvføgelig at proppe grøntsagerne usynligt i maden, f.eks i form af revne gulerødder i lasagnen osv, men dét opfylder jo på ingen måde den mængde grøntsager en lille dreng i voksealderen burde få. Han får en vitaminpille hver dag, men hvad er dine råd i denne situation?

Hilsen Jonathans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder